Welk social media kanaal past bij mijn organisatie?

door | 9 juni 2018

Er zijn ontelbare social media platformen maar niet al deze platformen passen bij jouw bedrijf. Aangezien er echt heel erg veel platformen zijn ga ik vandaag in op een aantal specifieke platformen die het populairste zijn en die kunnen worden ingezet voor commerciële doeleinde en een nieuw opkomend platform waar veel potentie in zit, welke dat is kom je vanzelf achter!


Facebook

Facebook is een profile based platform. Men kan hierin zelf interesses kiezen en zaken volgen die hem of haar interessant lijken. Denk aan bedrijven, bekende mensen, vrienden en dergelijke. Een paar feiten op een rij voor Facebook:

  • Gebruikers wereldwijd: 1,19 miljard
  • Gebruikers Nederland: 9,4 miljoen
  • Dagelijks gebruik: 6,6 miljoen
  • Opmerkelijk: 12% minder jongeren in 2015

Facebook is een extreem groot platform met een groot bereik. Door alle interesses die mensen kunnen liken en volgen bouwt het platform een profiel op van haar gebruikers en segmenteert ze hier op. Je kunt deze segmenten snel targetten met jouw doelgerichte advertenties. Verkoop jij bijvoorbeeld voetbal tenues?, dan kun jij kiezen dat jouw advertentie alleen zichtbaar is voor mensen die voetballen.

Het platform is erg handig voor ondernemers met een gemakkelijk product wat weinig uitleg nodig heeft en is echt een B2C vriendelijk platform.


Twitter

Ook Twitter is een profile based platform. In tegenstelling tot Facebookers zijn Twitteraars over het algemeen meer bezig met wat er nu speelt. Tweets zijn dan ook vaak korte berichten waarop men snel reageert. Ook voor Twitter hebben we een aantal feitjes op een rij:

  • Gebruik wereldwijd: 320 miljoen
  • Gebruik Nederland: 2,8 miljoen
  • Dagelijks gebruik: 1 miljoen
  • Opmerkelijk: sterke daling ten opzichte van 2014 (3,3 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan 1,5 dagelijks)

Twitteraars zijn meer betrokken en lezen meer dan ze posten. Om relevant te blijven op Twitter moet je wel meerdere malen per dag posten, delen en relevante content kunnen plaatsen. Twitteraars zelf posten verdacht weinig maar lezen wel veel.

Ook Twitter is een echt B2C platform.


Instagram

Instagram is vooral een platform wat wordt gebruikt door jongeren. In plaats van directe teksten draait Instagram volledig op het delen van afbeeldingen, video’s en foto’s. Volgers komen dan ook uit alle uithoeken van een land of regio, op persoonlijke profielen volgen veel mensen andere zonder deze echt te kennen.

Hier wordt het een stuk interessanter voor bedrijven. Als je iets hebt met afbeeldingen te posten die aan kunnen spreken bij een doelgroep dan is dit echt jouw platform. Het enige knelpunt waar je rekening mee moet houden is dat je een relatief jonge doelgroep kunt bereiken.


LinkedIn

LinkedIn is eigenlijk het enigste B2B platform met een groot bereik. Het platform wordt gedomineerd door bedrijven, recruters en werkzoekenden. Op LinkedIn komen vacatures, artikelen en updates geplaatst van deze persona’s. Het idee achter LinkedIn is het opbouwen van een professioneel netwerk. Zeker in de B2B kan dit lijden tot meer verkopen en leadrealisaties. Functies van mensen zijn vaak belangrijker dan het bedrijf zelf. Zo kan snel een DMU inzichtelijk gemaakt worden en kun je als bedrijf effectiever jouw salesuitingen naar buiten brengen.


Snapchat

Een van de nieuwste hypes op het gebied van social media. Snapchat is een systeem waarbij foto’s en filmpjes worden verzonden naar volgers van accounts. Deze blijven een korte tijd beschikbaar voordat deze weer komen te vervallen. Weinig bedrijven zijn actief op Snapchat, een gemiste kans als je het mij vraagt. Snapchat wordt voornamelijk gebruikt door jeugd, een zeer specifieke doelgroep. Doordat je gebruik kunt maken van foto’s met een korte tekst kun je gemakkelijk een gevoel oproepen bij de doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan ijssalon op een warme zomerdag. Je post een foto van een ijsje met op de achtergrond de pui van jouw ijssalon met een korte tekst daarbij “Zo die hebben we weer verdient!”. Zo kun je ervoor zorgen dat mensen een gemis voelen van een lekker ijsje op een warme zomerdag en zo nog extra getriggerd worden om naar een ijssalon te gaan.


Conclusie

Het ligt erg aan jouw intentie en jouw betrokkenheid bij jouw publiek als het om een social media platform gaat. Denk goed na over welk publiek je wenst aan te spreken en zorg dat je opvalt op een platform om zo meer successen te behalen. Probeer ook in nieuwe platformen commerciële kansen te zien zoals ik heb geschetst bij Snapchat. Je zult dan voorloper worden en zo kun je de concurrentie voor blijven.

Heb jij nog een goede tip voor iemand die moeite heeft om een juist kanaal te kiezen?, laat dan een bericht achter in de comments!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *