Wat is en wat doet Linkbuilding precies?
Linkbuilding is een van de belangrijkste off-website elementen van SEO. (search engine optimization) Hierdoor is Linkbuilding algemeen bekend bij de meeste marketeers. Maar waarom is Linkbuilding zo belangrijk? Linkbuilding en zoekmachines zoals Google gaan hand in hand met elkaar, wie een goed linkprofiel heeft komt hoger in de resultaten van Google, maar hoe werkt dit nou precies?
Waarom Linkbuilding?
Voor veel bedrijven is het van groot belang om zo hoog mogelijk in Google te komen. Hierdoor wordt er vele malen meer traffic naar een website gegenereerd en is de kans op verkopen aanzienlijk hoger. Linkbuilding zorgt ervoor dat websites een hogere ‘autoriteit’ krijgen bij zoekmachines waardoor deze belangrijker worden. Hoe belangrijker de website, des te hoger deze ook in een zoekmachine zal staan.
Hoe werkt Linkbuilding?
Allereerst een definitie van Linkbuilding: “Linkbuilden is het plaatsen van meerdere links naar een website, waardoor zoekmachines zoals Google de website hoger zullen waarderen in de zoekresultaten.” (Webton, 2017) Door het verzamelen van meerdere linkjes van externe websites krijgt jouw website meer waarde dan andere websites van een zoekmachine. Dit betekend dat jouw website hoger in de resultaten zal komen. Echter zijn de meeste zoekmachines hierop bedacht.
Iemand kan helaas niet zomaar lukraak linkjes gaan verzamelen op andere websites voor hun eigen website. Om zo effectief mogelijk gebruik te maken van Linkbuilding zijn er een aantal eisen aan de linkjes en geldt in dit geval dat kwaliteit boven kwantiteit staat. Allereest is de relevantie van de link belangrijk. Dit wordt gemeten door de content van beide websites, komt deze overeen?, dan is een link veel meer waard dan een link bij websites zonder overeenstemmende content.
Daarnaast zijn de linkjes van populaire websites veel meer waard dan die van minder populaire websites. We nemen even een website zoals Nu.nl als voorbeeld. Nu.nl wordt, met 2,7 miljoen unieke bezoekers per dag (Sanoma, 2017), vele malen vaker bezocht als de website van een lokale bakker. Hierdoor beoordeeld een zoekmachine de link van Nu.nl als belangrijker dan de website van een lokale bakker.
Waar moet je op letten?
Er zijn te veel dingen om op te noemen waar je op moet letten, maar om je toch even op weg te helpen is dit een goed begin.
Tips
Last but not least een paar handige tips om de beginnende Linkbuilder mee op weg te helpen:
- “Tip 1: Ruil link uit met partners
Veel bedrijven werken samen met zogeheten partners. Vraag aan deze partners of ze een linkje op uw website willen plaatsen. Dat is een gemakkelijke manier om linkjes naar uw website te vergaren. - Tip 2: Ga bloggen
Anno 2015 mag een blog niet meer op uw website ontbreken. Andere websites kunnen dan immers verwijzen naar uw website waar de blog op staat en ook kunt u de blog delen op social media. Elk linkje naar uw website is er immers weer één. Op deze manier zorgt u ook voor een divers linkprofiel. - Tip 3: Meld u aan bij relevantie startpagina’s.
Op het internet zijn tal van startpagina’s te vinden. Meld uw website aan bij relevante startpagina’s. Dit kan in veel gevallen gratis. Kwalitatief goede startpagina’s krijgen nog altijd flink wat waarde van Google. Ook dit is een eenvoudige manier om te linkbuilden.” (BSMedia_IM, 2017)
In het kort
Linkbuilding is wat mij betreft een van de belangrijkste tools om de positie in Google te verhogen. Echter is het wel een van de lastigere manieren om dit te behalen. Je bent grotendeels afhankelijk van andere partijen die een linkje van jouw website op hun website willen plaatsen. Hierdoor moet je actief andere gaan benaderen en je website echt verkopen en andere overtuigen. Dit maakt het wel een stuk uitdagender om een sterk linkprofiel op te bouwen en het vereist een sterke wilskracht. En voor de personen die graag willen beginnen houdt goed de tips in de gaten, deze vormen een sterke basis om een mooi begin te maken!
(Geenen, 2017)
(Triplepro, 2017)