How to Facebook: Voor kleine detaillisten

door | 12 december 2017

Voor deze blog ben ik in samenwerking gegaan met Jos Quaedvlieg, een expert op het gebied van Social Media en Facebook. Middels een interview met de heer Quaedvlieg zijn er inzichten naar voren gekomen om zo voor kleinschalige detaillisten een beter beeld te scheppen hoe zij met Facebook om kunnen gaan om hier commerciƫle voordelen uit te halen.


Hoe moeten kleine detaillisten nou beginnen met Facebook?

Het is van belang om als kleine detaillist goed te weten hoe jouw omgeving eruit ziet voordat je echt gaat beginnen aan Facebook. Veel kleine detailhandelaren zitten in een drop en moeten dus collectief samen gaan werken om de mensen naar het dorp te krijgen. Een goede manier om daarmee te beginnen is zorgen voor een op elkaar afgestemd bestuur te vormen met de ondernemers in het dorp of in een wijk van de stad. Uiteindelijk moeten de consumenten wel naar de winkels komen aangezien het voor veel kleine detaillisten een webshop vaak te duur is om op te starten en te managen.

Als dit eenmaal op poten is kan men echt beginnen aan Facebook. Doordat er een collectief is opgericht kun je met een groep ondernemers dezelfde boodschap verspreiden en snel het bereik vergroten om zo meer mensen naar de winkels te lokken.


Hoe ziet een boodschap er precies uit?

Ik geef de meeste ondernemers vaak het advies om middels het RIEDEL model te werken. Dit staat voor:

  • R- Relevantie
  • I- Interactie
  • E- Emotie
  • D- Deelbaarheid
  • E- Ervaren
  • L- Likebaar

Deze maatstaven zorgen ervoor dat iedere post inspeelt op iets van de klant graag zou willen zien. Doordat iets relevant is vindt iemand het interessant, combineer dit met emotie en laat de klant iets ervaren en het zal veel mensen aanspreken. Dan krijgen we de belangrijkste zaken, de interactie, de deelbaarheid en de likebaarheid. Als mensen iets echt goed vinden gaan ze dingen liken en delen, maar dit kan soms lastig zijn in de praktijk. Het is gemakkelijker om te zorgen voor interactie, denk aan vragen stellen, mini quizjes en dergelijke. Door de interactie zien veel meer mensen de post voorbij komen en worden ze getriggerd om eens een kijkje te nemen of om zelf ook te gaan reageren. Zo kun je snel naamsbekendheid opbouwen.

Bij relevantie hoort ook dat men regelmatig iets moet posten om interessant te blijven. Als jij een bericht per week post en jouw directe concurrent 5 per week loop je achter de feiten aan. Een maatstaaf is om rond de 2 dagen iets te posten.


Het wordt een succes maar dan?

Heb je raak geschoten met zowel een post als een advertentie dan ben je goed op weg. Echter is dit maar een klein deel. Een belangrijk deel voor kleine ondernemers is om te zorgen voor een goede webcare. Dus hoe ga je om met de vragen van klanten via Facebook. Als je lang wacht met reageren dan zal de klant zich niet serieus genomen voelen waardoor deze waarschijnlijk nooit meer een aankoop zal doen. Ook is het een mooie manier om te laten zien hoe jij met jouw klanten omgaat, terugkijkend naar het RIEDEL model komen we dan uit op de interactie en ook een deel emotie. Dit kan dus ook weer bijdragen aan het vergroten van jouw klantenbasis.


Wat is het advies?

Het uiteindelijke advies is om verder te kijken als een enkele ondernemer en te kijken naar het geheel. In deze tijd neemt online steeds meer omzet af van de detailhandel. Als individu sta je niet sterk genoeg om mensen massaal naar de winkels te krijgen dus werk samen. Ga met andere ondernemers samenwerken en jullie boodschappen versterken en aan de man te brengen middels Facebook. Het is goedkoop en heeft een relatief groot bereik, een prima middel om met een klein budget een hoop te bereiken.

Ben jij een kleine detaillist en heb jij een grote fanbase opgebouwd middels andere technieken dan hierboven staan?, laat het mij en andere detaillisten weten en vertel jouw successen in de reageersectie van deze blog!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *