Facebook advertenties, how and what

door | 30 mei 2018

Voor deze blog heb ik een webinar gevolgd genaamd: Social Media Efficiency gehost door Jennifer Evans Cario. Ondanks deze blog Social Media Efficiency heet is er voornamelijk ingegaan over hoe je een goede advertentie opbouwt voor Facebook. Er was tijdens het webinar vooral oog voor beginners en de basis van een goede advertentie. Met dit gegeven, laten we verder kijken hoe een goede advertentie wordt opgebouwd!


De doelstelling

Voordat je echt gaat beginnen aan jouw advertentie moet je wel een bepaald doel voor ogen hebben. Dit geeft de basis voor jouw advertentie, er zijn een 10-tal doelstellingen die Facebook hanteert:

Bij bekendheid zorg je voor meer likes, shares en reacties om zo een grotere naamsbekendheid op te bouwen. Bij overweging zorg je ervoor dat men jouw bedrijf interessanter gaat vinden en ook meer geneigd worden om tot een aankoop over te gaan. En bij conversie ga je meer naar de directe verkopen middels het platform, denk bijvoorbeeld aan een link naar de website van een bepaald product of productgroep.


Advertentie samenstellen

Nu je de doelstelling geformuleerd hebt kun je gaan denken aan een manier hoe je dit gaat realiseren. Nu komt de boodschap om de hoek kijken. Denk goed na hoe je de advertentie gaat opbouwen en houdt je doel goed in de gaten zodat je deze ook echt door communiceert. Een paar tips om te zorgen dat jouw advertentie goed opvalt:

  • Gebruik afbeeldingen die relevant zijn voor je product of dienst en die de aandacht trekken;
  • Benoem voordelen, pluspunten en andere positieve elementen van jouw product of dienst (USP’s);
  • Benoem, indien je deze hebt, aanbiedingen of kortingen;
  • Gebruik een call-to-action. Bijvoorbeeld, LIKE ons nu, bestel nu etc.

Doelgroep

Als je inzichtelijk hebt wat je gaat vermelden, waar en hoe gaan we kijken wie het allemaal te zien krijgt. Als het goed is heb je hier al aan gedacht bij het forumleren van jouw boodschap. Binnen Facebook kun je doelgroepen tot in de oneindigheid blijven segmenteren. Zo kun je geografisch gaan segmenteren en in een volgend niveau demografisch. Het meest interessante is echter een psychografische segmentatie. Je kunt gemakkelijk mensen targetten met een bepaald interessegebied. Facebook selecteert deze personen op basis van zaken die deze mensen liken en sharen. Al hun activiteiten worden hierin meegenomen en zo wordt er een profiel opgesteld. Zo ben je zichtbaar bij jouw doelgroep die je ook wenst te targetten en kun je effectief gebruik maken van jouw budget.


De indeling

Als laatste stap kun je gaan kijken hoe jouw post eruit komt te zien. Er zijn 4 type indelingen binnen Facebook. Afhankelijk van jouw doel en boodschap kun je dus kiezen wat voor jouw de beste indeling is.

Heb je bijvoorbeeld een nieuw assortiment schoenen en wil je zo veel mogelijk verkopen genereren, dan is het wel zo verstandig om gebruik te maken van een carrousel. Hiermee vertaal je simpelweg een deel van jouw webshop naar Facebook en kun je een deel van je nieuwe assortiment uitlichten. Zo kun je ook meer traffic creëren naar jouw website.


Budget

Budget is altijd een lastig gebied voor de meeste adverteerders. Begin rustig aan en houdt goed de kosten in de gaten en wat je er voor terug krijgt. Je kan schitterende advertenties maken waar veel op wordt geklikt maar als je er niks aan verdiend is dit erg jammer van je geld. Monitor zoveel mogelijk en stuur tijdig bij om zo veel mogelijk uit je budget te halen. ROI is hierbij het sleutelwoord. Hoe meer je verdiend des te groter het succes!


Conclusie

Zoals bij iedere vorm van adverteren is het van belang dat je goed weet aan wie je de advertentie schrijft. Denk goed na of het geen wat je wilt door communiceren aansluit bij de doelgroep. Monitoren is ook een belangrijk onderdeel. Van belang is dat je weet wat er gebeurd en bij stuurt waar nodig. Een goede manier om snel je bereik te verhogen is door het stellen van vragen bij je advertenties en de call to action toe te passen op al je advertenties.

Heb jij al goede ervaringen met adverteren op Facebook, help andere door jouw ervaringen hieronder te delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *