In mijn vorige blog heb ik uitgelegd hoe je het beste aan e-mail marketing kan doen in een B2C markt. Zoals gewoonlijk zijn er gigantisch veel verschillen tussen de B2B en de B2C markt, en e-mail marketing is daarin geen uitzondering. Daarom ga ik in deze blog alleen aan de slag met de verschillen in benaderen en de boodschap, de andere zaken als de doelgroep bepaling en segmentatie kun je terug lezen in de blog ‘e-mail marketing in de B2C markt‘.
Massa is geen kassa!
In de B2B markt is een massa bericht vaak niet erg effectief. Doordat veel bedrijven zich niet in een hokje geplaatst kunnen worden of zich niet in een hokje geplaatst laten worden. Het is dus van groot belang om dus goed na te denke
n hoe je een individuele mail gaat opsturen per bedrijf. Veel B2B bedrijven vinden het prettig om een op een contact te hebben met een desbetreffende medewerker van een bedrijf. Hierdoor vraagt het om een vele male persoonlijkere benadering dan bij een B2C bedrijf. Laat dus de hele technische trucen doos achterwegen en houdt het simpel.
Naast de persoonlijkere mailing zijn er ook nog momenten dat je als organisatie breed jouw klanten op de hoogte wenst te stellen van acties, aanbiedingen, veranderingen etc. Hierbij is segmentatie van groot belang. Dit gaat eigenlijk exact hetzelfde als bij B2C mailing, zoek uit wat interessant is voor het segment en pas daarop de standaard mailing aan. Daarnaast is het van belang om jouw klanten geïnteresseerd te houden met waardevolle informatie over bijvoorbeeld de markt waarin zij actief zijn, een onderzoek wat relevant voor hun is, kortom belangrijke info. Zo word je waardevoller voor jouw klant en kun je daarna meer reclame maken die minder irritant over komt. Probeer goed een afwisseling hierin te vinden zodat je ook wat terug krijgt voor jouw inspanningen.
Leads, leads en nog eens leads
Leads zijn van groot belang bij B2B bedrijven. Hoe je dit moet gebruiken in jouw e-mail marketing heeft een andere blogger geweldig vorm gegeven met zijn eigen ervaringen op dit gebied. Hieronder vindt u een deel van de blog van Eelco de Boer.
“Mijn ervaring is dat de respons bij een ‘9 word email’ door het dak gaat.
De techniek is supersimpel. Je stuurt een mail met een vraag, en daarbij is het mega-belangrijk dat de mail er heel persoonlijk uitziet. Het is één vraag en that’s it.
Ik geef je een voorbeeld. Vorig jaar rond deze tijd voelde ik dat ik de mensen op mijn mailinglijst te lang geen waarde had gegeven. Ik had te lang niet geconnect met mijn klanten en potentiële klanten. Ik weet het nog goed. Het was een week voordat ik op vakantie ging en ik stuurde deze e-mail op voornaam: “Hoi …, hoe gaat het met jou en je business? Let me know.” Dat was alles.
Sure, het waren iets meer dan 9 words, maar het aantal is dan ook geen wet die in marmer gehouwen is. Het mogen 10, 12, of 8 woorden zijn, maakt niet zoveel uit, als het maar kort is. Bottom line is dat je mensen persoonlijk aanspreekt. Je stelt een vraag waarop ze wel móeten reageren.
Binnen één dag had ik 2.000 reacties. Stel je voor, 2.000 e-mails van potentiële klanten die al tijden van mijn radar waren verdwenen (en andersom). Mensen die ik sinds 2005, 2006, 2007, enzovoorts, niet meer had gecontact mailden me: “Oh, wat tof dat je naar me vraagt!” Die hele week ben ik intensief bezig geweest met het aantrekken van al die contacten. Natuurlijk moet je dan weer echt met ze connecten en niet puur een mail sturen om een mail te sturen. Écht contact, daar gaat het op zo’n moment om.” (de Boer, 2017)
The final words of advice
Goed het landschap van de B2B mailing ziet er weliswaar anders uit dan die van de B2C mailing maar er zijn nog een aantal basissen die van gigantisch belang zijn. Zorg dat je jouw doelgroep kent en pas hierop jouw mail aan. Zorg vooral bij B2B dat je persoonlijk blijft, dit wordt zoveel meer op prijs gesteld. Pas ook de tactieken toe van Eelco, niet geschoten is altijd mis en al vallen de resultaten tegen, iedere is er een. Ook bij deze technieken moet je zorgen dat het is afgestemd op jouw doelgroep en segment, kan haast niet mis gaan!