Content marketing in de B2B

door | 16 april 2018

Content marketing is een van de belangrijkste manieren om traffic te genereren zonder de consument zelf te benaderen. Inbound marketing is hierbij het sleutelwoord en is een belangrijk middel dat B2B bedrijven in kunnen zetten. Verder ga ik in deze blog meer in op de middelen van content marketing die ingezet kunnen worden in de B2B en welke vorm wanneer van pas komt in de customer journey.


Inbound marketing

Bij inbound marketing zorg je ervoor dat jij waardevolle informatie toe voegt voor jouw potentiële doelgroep. Uiteindelijk zorg je er dus voor dat de afnemer bekend met jou raakt doordat het toevallig op zijn pad komt. Het grote voordeel van inbound marketing is dat de klanten naar jou toekomen omdat ze geïnteresseerd zijn. Zo voorkom je dat je actief je klanten moet gaan benaderen terwijl ze helemaal geen interesse hebben.

 

In de koppeling met content marketing zijn er een hoop mogelijkheden die toegepast kunnen worden om aan inbound marketing te doen.

Inbound marketing heeft voornamelijk betrekking op de Awareness face van de customer journey. Voor de andere faces zijn er andere content middelen te gebruiken.


Content marketing en de customer journey

Binnen de andere faces van de customer journey zijn een groot aantal andere mogelijkheden voor content marketing binnnen het B2B gebied. Hierbij komt het fenomeen leadnurturing om de hoek kijken. Bij leadnurturing is het van belang om een lead op te warmen om over te laten gaan tot de verkoop. Content marketing speelt hierbij een grote rol. Voornamelijk in de faces van interest en consideration. Hieronder staan een groot aantal type contents die je kunt toepassen voor leadnurturing en de andere faces van de customer journey.


Waar begin ik?

Binnen B2B content marketing zijn een aantal onderwerpen erg populair. Zo kun je een idee krijgen waar je eventueel kunt beginnen. Denk er goed over na bij welke face dit aansluit van de customer journey voordat je hiermee gaat beginnen.

Bedenk eerst voor welke doelgroep je de content gaat schrijven en wat de gewenste reactie moet worden voor deze doelgroep. Denk vervolgens na hoe je de leads warm kunt houden nadat zij de gewenste acties hebben voltooid. Denk aan het verkrijgen van mails om zo extra content de kant op te sturen van de leads. Zo kun je een sterke schakel opbouwen en uiteindelijk meer verkopen genereren. Dit kan mede worden gedaan middels marketing automation, zie daarvoor de volgende blog.

 


Conclusie

Content marketing is geen hogere wiskunde, wel moet je goed weten hoe je de doelgroep aanspreekt en hoe je ze kunt blijven aanspreken. Daarnaast is het wederom van belang om jezelf te blijven. Denk goed na over het type content en of dit bij jouw bedrijf past, heb je bijvoorbeeld weinig budget begin dan met bloggen. Zorg ervoor dat je middels goede marketing, dus met SEO, SEA en social media campagnes de doelgroep weet te bereiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *