In deze blog staan advertenties middels Google centraal, hierin gaan we kijken hoe SEO een invloed heeft op jouw advertentie, hoe je het succes van je advertenties het beste kunt meten en wat er allemaal gebeurd in de wereld van SEA.
Welke invloed heeft SEO op SEA?
Voor online marketeers zijn SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising) geen onbekende begrippen. Het zijn de twee meest bekende disciplines binnen zoekwoordenmarketing. Ondanks dat deze twee veel van elkaar verschillen kunnen ze elkaar flink versterken en zo betere resultaten boeken. Voordat we hierin dieper duiken zijn hier nog even kort de verschillen tussen deze twee disciplines. Bij SEO optimaliseer je jouw website zodat Google jouw website toont bij een bepaald zoekwoord. Bij SEA betaal je Google om een advertentie te tonen bij een bepaald zoekwoord.
Hoe versterkt SEA SEO?
Bij zowel SEO als SEA is het van groot belang dat je de juiste zoekwoorden kiest voor jouw website. Dit kan je doen door het gebruik van een zoekwoordenonderzoek.
Bij ieder SEO onderzoek begin je met een zoekwoordenanalyse. SEA kan voor deze analyse snel en effectief veel inzichten geven. Doordat veel tools om zoekvolumes te bepalen niet accuraat en niet volledig genoeg zijn gaat er helaas veer informatie verloren. Echter kan een goede SEA campagne veel meer inzichten geven dan het gros van de meeste tools op dit gebied. Bij een campagne met sterke kwaliteitsscores zonder budgetbeperking kan je al snel het aantal vertoningen per zoekwoord vast stellen.
Door het toepassen van een advertentiecampagne kun je ook achterhalen welke zoekwoorden daadwerkelijks resulteren in leads of sales. Hierdoor kun je specifieker gaan targetten op bepaalde zoekwoorden en kun je meer uit je SEO halen.
Hoe versterkt SEO SEA?
Door je SEO goed met je SEA af te stemmen krijg je lagere advertentiekosten bij Google Adwords en behaal je veel betere resultaten. Dit komt allemaal door de kwaliteitsscore van jouw campagne. Hoe hoger jouw kwaliteitsscore des te lager de kosten zullen zijn van jouw specifieke advertentie. Maar hoe zorg je ervoor dat de kwaliteitsscore zo hoog mogelijk is?, juist met een goede on-page SEO!
Door SEA in te zetten om meer zoekwoorden te vinden die goed aansluiten bij jouw website heb je een goede basis om advertenties te gaan maken. Door een specifieke zoekterm te selecteren en hierop een pagina te optimaliseren haal je het meeste uit je SEA. Door de zoekterm in te stellen in title, URL, headings, body text, image names, alt tags en interne links zal de kwaliteit van je pagina omhoog gaan. Pas dit toe op een campagne waarbij je de geoptimaliseerde pagina instelt als een landingspagina en je hebt een sterke advertentie. Een betere samenhang tussen zoekwoord en landingspagina is namelijk een van de factoren van de Google kwaliteitsscore.
(Van Kan) (Visser, 2012)
Lifetime value en SEA
Goed het klinkt allemaal heel spannend maar uiteindelijk is Lifetime value een berekening die lijkt op een return on investment berekening. Een exacte definitie van de lifetime value en wat deze precies berekend wordt ons gegeven door de heer Harman:
“Customer lifetime value (CLV) is een voorspelde verwachting van de toekomstige waarde van een klant voor de onderneming. Er zijn twee componenten van CLV:
- Hoeveel transacties we verwachten van een klant in de toekomst, en
- Hoe waarschijnlijk het is de klant actief blijft.” (Harman, 2016)
Maar wat is nou het verband met SEA ten aanzien van deze berekening? De CLV zorgt ervoor dat je een duidelijker beeld krijgt van de totale winst die je per klant maakt. De heer Van Der Heijden geeft hierover een mooi voorbeeld op zijn blog:
“Het werven van een nieuwe klant via AdWords kost gemiddeld 50 euro. Deze klant levert bij de eerste aankoop 20 euro winst op. Lijkt dit niet uit te kunnen (20 – 50 = -30 euro). Echter wanneer deze klant vervolgens via emailmarketing, waarvan kosten veel lager liggen, 2 keer terugkomt en nogmaals 2 x 20 euro winst oplevert, dan rendeert deze campagne (20 + 2 x 20 = 60, 60 – 50 = 10 euro).” (Van der Heijden, 2012)
Dus het voornaamste belang wat hiermee behaald wordt is het berekenen wat een enkele advertentie precies oplevert.
Ontwikkelingen op het gebied van SEA
Zoals alle online marketing onderdelen gaan de ontwikkelingen snel op het gebied van SEA. Omdat we lang door kunnen speculeren wat er allemaal gebeurd op het gebied van SEA bespreken we er vandaag 4.
- ETA
Waarschijnlijk de grootste verandering van het afgelopen jaar is de introductie van ETA: Expanded Tekst Ads. Dit betekend dat er meer characters beschikbaar zijn per advertentie. De twee beschrijvingsregels zijn er één geworden, maar er zijn 80 extra tekens bijgekomen. Doordat de ETA’s 47% groter zijn dan standaardadvertenties dus je valt meer op! - Geen advertenties meer naast de zoekresultaten
Vanaf maart 2016 zijn alle advertenties verplaatst naar boven- en onderaan de zoekresultaten. De advertenties die voorheen rechts stonden staan nu op andere plaatsen. - Advertentie-extensies
Advertentie-extensies zijn niks nieuws, maar in 2016 zijn er meerdere nieuwe advertentie-extensies geïntroduceerd waaronder prijsextensies en berichtextensies. Zo kun je bijvoorbeeld snel de prijs inzien van een product en vliegensvlug contact opnemen met een bedrijf. Kijk eens welke extensies bij jouw website horen! - Mobiel is hoofdzaak
Mensen zoeken meer op hun mobiel dan op desktop, hierom mag je mobiel adverteren niet over het hoofd zien. Een advertentie kun je namelijk speciaal opmaken voor mobiele gebruikers, zo kun je de tekstgrootte aanpassen zodat het op het scherm past of het bedrijf bellen middels een extensie.
(DTG, 2016)
Tips & tricks
Enthousiast geworden over SEA?, dan heb ik nog een paar zaken waar je zeker rekening mee moet houden als je wilt beginnen.
|
|