Storytelling, quick guide to succes!

door | 17 mei 2018

Sortytelling wat was dat ook alweer?, een verhaal vertellen als we het plat vertalen en eigenlijk klopt dat ook wel. We gaan in deze blog verder kijken hoe je nou storytelling kan gaan gebruiken voor jouw bedrijf, wat praktische tips om je op weg te helpen en een paar mooie voorbeelden van storytelling.


Storytelling, wat is het?

Storytelling is, zoals ik net al even heb toegelicht, een verhaal vertellen over jouw bedrijf. Maar toch is het meer dan alleen een verhaal vertellen. Door storytelling goed in te zetten kun je van saaie stof, zoals de geschiedenis van het bedrijf of de visie van jouw bedrijf, ompakken tot een interessant verhaal en mensen meer te boeien met jouw verhaal. Doe je dit goed dan kan het verhaal zichzelf gaan verspreiden op basis van de kracht van jouw verhaal en de  inhoud daarvan.


Hoe doe ik het

Een verhaal vertellen kan iedereen maar voor een bedrijf wordt het vaak al een stukje lastiger. Er zijn vele technieken om een verhaal te vertellen maar we houden het vandaag lekker simpel waarmee je direct aan de slag kan. Voor ieder bedrijf moeten de volgende 5 zaken simpel in te vullen zijn.

  1. De roots en het verleden van het bedrijf
  2. De toekomstvisie van het bedrijf
  3. De mislukkingen
  4. De successen
  5. De ontwikkeling van de narratief van het bedrijf

Ieder van deze zaken kan een mooi verhaal worden. Uiteindelijk is het erg van belang om goed op te letten met welke je aan de slag gaat, als je een vliegtuigmaatschappij bent en je gaat vertellen over de mislukkingen van neergestorte vliegtuigen kun je jezelf afvragen of dat wel het gewenste resultaat geeft.


Get the tissues

Ja je leest het goed, we gaan emotioneel worden, een verhaal zonder emotie wordt namelijk al snel saai. Een bepaald gevoel overbrengen is iets wat niet te beschrijven valt, het is daarom lastig te  zeggen hoe je dit moet gaan aanpakken. De kracht van storytelling is wel dat je dit gevoel gemakkelijk kan bereiken.

Denk ook na over hoe je het geheel in stand gaat brengen, probeer mensen te boeien, laat ze gissen naar hoe het eindigt, zorg voor een hoofdpersonage die het verhaal doorloopt. Zorg dus voor dat men zich kan identificeren met die persoon, zorg dat hij mensen weet te raken op een bepaalde manier, of dit nou humoristisch is of juist verdrietig.


De uitvoering

De uitvoering van jouw verhaal kan op verschillende manieren, denk aan een platte tekst, een video etc. Om je een idee te geven wat storytelling is en hoe andere er mee om zijn gegaan heb ik een aantal voorbeelden voor jullie om inspiratie op te doen en eens na te denken hoe je het zelf kan toepassen.

Het kerstgevoel brengen, erg mooi ingespeeld op de emoties van het seizoen, het geven aan andere, zeker in als je het in het Amerikaanse perspectief zet.

Red Bull met zijn ongelofelijke prestaties die hun boodschap door blijven vertalen dat alles mogelijk is met het drankje, je grenzen verleggen. Ook hier zien we de emotie duidelijk terug in de vorm van vreugde.

Geschiedenis en de toekomst van Johnnie Walker, een van de basisprincipes van storytelling waar ook jij gemakkelijk mee aan de slag kunt gaan. Het verhaal wordt verteld hoe Johnnie Walker wordt verteld met elementen van interactie, het is alsof je naar een boeiend verhaal zit te luisteren. Ook de missie en visie van het bedrijf komt duidelijk naar voren en het verhaal is boeiend genoeg om 6 minuten te kunnen duren.


Go and tell your story

Probeer het simpel te houden in het begin, niet iedereen is creatief genoeg om een geweldig verhaal te vertellen. Ga eerst eens binnen jouw bedrijf kijken wie hier mee aan de slag kan gaan en begin klein. Houdt het simpel en probeer zo veel mogelijk inspiratie op te doen. Denk ook goed na over hoe je de boodschap wenst over te brengen.Content

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *